کد خبر: ۷۴۸۶
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

ووشو، نوجوانان شهرک شهید رجایی را گرد هم آورده است

نوجوانان ووشوکار سالن شهید شوشتری در شهرک شهید رجایی با امکانات کم، کلی مدال رنگارنگ کسب کرده‌اند.

شهرک شهید‌رجایی پر از رزمی‌کاران کودک و نوجوانی است که با دست خالی و با کمترین امکانات مدال‌های رنگارنگ کسب می‌کنند. آن‌ها سال‌هاست حرفی برای گفتن پیدا کرده و ثابت کرده‌اند که یکی از مستعد‌ترین مناطق را درزمینه ورزش دارند. رزمی‌کاران سالن شهیدشوشتری تعدادی از همین ووشو‌کار‌های با‌انگیزه این محدوده هستند. آن‌ها با امکانات کم هر هفته تمرین‌هایشان را ادامه می‌دهند. کلی مدال رنگارنگ کسب کرده‌اند، اما هنوز خودشان را اول راه می‌بینند.

پای گفتگو‌هایشان که بنشینی، از آرزو‌های مشترک حرف می‌زنند، اینکه روزی روی سکوی قهرمان جهان بایستند و باعث افتخار خانواده و مربی‌هایشان باشند. سالن شهید‌شوشتری در ابتدای خیابان مهریز سال‌هاست که پاتوق ورزشکاران کم‌سن‌و‌سال منطقه شده.

هادی امینی‌مقدم، محمدرضا تقی‌آبادی، مجتبی رجبی و محمد برزو‌زاده، چهار مربی دغدغه‌مند این سالن هستند و با جان و دل برای پیشرفت بچه‌ها تلاش می‌کنند.

خانه امید ورزشکاران

اینجا خانه امید ووشوکاران نوجوان منطقه است. هر‌جا که باشند، روز‌های زوج ساعت‌۶ عصر خود را به سالن شهید‌شوشتری می‌رسانند. به محض ورود به رختکن‌ها لباس‌های رزمی به تن می‌کنند، بند دستکش مخصوصشان را دور دست می‌بندند و برای تمرین و مبارزه وارد زمین می‌شوند.

دقایقی که تمرین می‌کنند، همه تمرکز و حواسشان را به مبارزه می‌دهند. برای ساعتی همه‌چیز را فراموش می‌کنند و به هیچ چیز به‌جز ورزش و تمرین فکر نمی‌کنند. این تمرکز و جدیت از چهره بچه‌ها پیداست. مربی‌ها هم گوشه زمین ایستاده‌اند، مبارزه بچه‌ها را زیر نظر گرفته‌اند و تذکرات لازم را گوشزد می‌کنند.

محمدرضا تقی‌آبادی یکی از مربی‌های پای کار سالن است. او دلیل این همه شوق و انگیزه را عنوان می‌کند. از موفقیت تازه بچه‌ها در مسابقات کشوری مهر ماه به مناسبت هفته تربیت بدنی می‌گوید؛ اینکه چهار نفر از بچه‌ها توانسته‌اند در این مسابقات مدال کسب کنند و با این موفقیت به دیگر رزمی‌کار‌ها هم روحیه داده‌اند.

کسب اولین مدال کشوری

محمدجواد شاهسوند یکی از مدال‌آوران این مسابقات بوده است که در خانه ووشو مشهد برگزار شده بود و هفده‌استان هم شرکت کرده بودند. متولد سال‌۸۷ است و ساکن خیابان پورسینا. از ده‌سالگی پایش به سالن شهید‌شوشتری باز شد. از آن سال تا به امروز تمرین را رها نکرده است. در سرما و گرما هرطور شده، خودش را به سالن رسانده است.

او دلیل این همه علاقه را حضور مربی‌ها و دوستان خوب می‌داند، مربی‌هایی که دلسوزانه تلاش می‌کنند و دوستانی که همپای هم پیشرفت می‌کنند. محمد‌جواد تا به امروز بار‌ها موفق به کسب مدال‌های رنگارنگ استانی شده است، اما دو ماه پیش توانست اولین مدال کشوری‌اش را به دست بیاورد؛ می‌گوید: سطح مسابقات بالا بود و استرس زیادی داشتم، اما آقای تقی‌آبادی به من روحیه داد و خودم هم خوب تمرین کردم. این شد که توانستم مدال برنز کسب کنم.

امیرشایان فرزانه‌اخلمد دیگر ووشوکار این سالن است که توانسته در این مسابقات برای اولین‌بار مقام سوم کشوری را کسب کند. او علاوه‌بر تلاش خودش و مربی‌ها دیگر عامل موفقیتش را خانواده حمایتگرش می‌داند؛ اینکه همیشه روز‌های تمرین او را به سالن می‌رساندند و برای ادامه این مسیر تشویقش می‌کردند.

 

مبارزه با دست‌های خالی

 

هواداری از کوچک‌ترین عضو

محمدرضا تقی‌آبادی از نحوه انتخاب و ثبت‌نام بچه‌ها در این سالن می‌گوید. همه بچه‌ها از طریق مدارس، مساجد و... استعدادیابی شده‌اند و هر‌کدام ظرفیت و توانایی خودشان را دارند. از نه تا هجده‌ساله هم شاگرد دارند و سعی می‌کنند هر رزمی‌کاری را با هر سن و سالی برای رسیدن به مراحل بالاتر کمک کنند.

اسماعیل راشدی، کوچک‌ترین عضو این گروه است. ریز‌نقش است وساکت به نظر می‌رسد. نُه‌سال بیشتر ندارد و از هفت‌سالگی تمریناتش را زیر‌نظر مربی‌های سالن شروع کرده است. اسماعیل سال گذشته، پدرش را از دست داد، دوره‌ای سخت را پشت سر گذاشت، اما ناامید نشد و دست از مبارزه نکشید. بچه‌ها داستان اسماعیل را می‌دانند و سعی می‌کنند هوایش را داشته باشند. وقتی اسماعیل سؤال‌هایم را یکی‌دو کلمه‌ای جواب می‌دهد، آرمین به کمکش می‌آید.

آرمین نگهبان پرسن‌و سال‌تر است و در مسابقات چند‌جانبه استان مقام کسب کرده است. او از مقام‌های اسماعیل در همین مسابقات می‌گوید. سال گذشته اسماعیل در مسابقاتی که در خراسان شمالی برگزار شده است، مقام دوم را در رده نونهالان به دست آورده است.


۳ مربی پای کار

مربی‌ها آن سوی دیگر ماجرا هستند. این سالن از معدود سالن‌های منطقه ۶ شهرداری است که هم‌زمان سه مربی برای تمرین بچه‌ها دارد. محمد برزو‌زاده یکی از مربیان آمادگی جسمانی بچه‌هاست.

محمدرضا تقی‌زاده و هادی امینی تکنیک‌ها را آموزش می‌دهند، برزو‌زاده، اما سعی دارد روی سرعت، قدرت و انعطاف‌پذیری رزمی‌کار‌ها کار کند؛ «یک تمرین حرفه‌ای شامل همه این موارد می‌شود. ما در تلاشیم که تمرین بچه‌ها در همه ابعاد کیفیت خوبی داشته باشد تا آ‌ن‌ها بهترین نتایج را کسب کنند.»

علاوه‌بر فعالیت‌های ورزشی، ورزشکاران این سالن فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مشترک هم دارند. به‌تازگی همه آن‌ها عضو گروه دوام ثامن منطقه شده‌اند. دو هفته پیش یک آتش‌نشان و مربی به سالن آمد و کمک‌های اولیه، نکات ایمنی، نصب چادر و... را به بچه‌ها آموزش داد. حالا بچه‌ها هر جلسه دقایقی را به تمرین این نکات اختصاص می‌دهند و درکنار هم چادر نصب می‌کنند، کار با کپسول آتش‌نشانی را یاد می‌گیرند و....


* این گزارش دوشنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۶ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر